Ama'r halshug

af Henriette Karlsen

Yderst velskrevet og sindssygt vigtigt indblik i et fucked up dysfunktionelt parallelsamfund!

Der er (desværre) ikke noget i selve bogens fortælling der som sådan overrasker mig - jeg ved godt, at det er sådan livet er for alt for mange børn og unge. Det der overrasker og skræmmer mig mest er nærmere, at det tilsyneladende er nyt for ’den almene dansker’. Derfor vil jeg også tillade mig at kategorisere bogen som en absolut must read, hvis man interesserer sig blot det mindste for sine medmennesker i det danske samfund. Jeg tænker også, at den vil være et rigtig godt bud på en bog der burde indgå i undervisningen i folkeskolerne.

Henriette har skrevet en meget fængende bog om sin forfærdelige opvækst i et fucked up dansk system.
Henriette fortæller råt for usødet om sin opvækst, som hun har oplevet den. To af kapitlerne er uddrag af sagsakter, som giver et fint lille indblik i de kommunale sagsgange og som samtidig kæder Henriettes personlige erindringer sammen med systemets virkelighed, hvilket gør fortællingen troværdig for de der måtte tvivle eller tænke, at der nok liiige er smurt lidt ekstra tykt på - for det er der ikke..

Henriette gør sig nogle rigtig gode refleksioner - undervejs såvel som efterfølgende - og må siges at være landet ualmindelig heldigt ’på den anden side’, når man tager hendes forudsætninger i betragtning. Det har jeg meget stor respekt for.

Den er skrevet i et meget autentisk og letlæseligt sprog. Fortællingen hænger godt sammen kronologisk og det er nemt at følge med i hele forløbet.

Læs den!

Bogens bagside:
En iskold aften stak Henriette Karlsen af fra sin mors lejlighed og løb på bare tæer gennem Amagers gader. Hun var 15 år og havde fået nok af de voksnes druk og vold – og af, at ingen troede på hende, når hun fortalte om sit liv. I flere måneder levede hun på Christiania, indtil hun blev anbragt på et kommunalt bosted og mistede den sidste gran af tillid til systemet, for her forvandlede tilværelsen sig hurtigt til en endeløs narkofest.

Nu er hun 27 år gammel og tager ordet. AMA’R HALSHUG er hendes rå og ærlige fortælling om at vokse op i et hjem og i et miljø, hvor børn ikke har en stemme, selvom de i årevis bliver svigtet af både forældre og myndigheder.

Hun beskriver, hvordan hun allerede i sine tidlige barndomsår lærte at gebærde sig blandt uforudsigelige voksne på Amagers brune værtshuse, og hvordan den fysiske vold hele tiden lå på lur derhjemme. Hun overlevede ved selv at blive en hård, voldelig og opmærksomhedskrævende pige, der forgæves forsøgte at råbe de sociale myndigheder op med sandheder og løgne.

AMA’R HALSHUG giver et sjældent indblik i en verden, som de færreste kender til, og er en ung kvindes modige opgør med sin families sociale arv – og med et velfærdssamfund, der svigter.

Genre: Samfundslitteratur
Sideantal: 332